ویژه

سهمیه‌های گسترده دانشگاهی عدالت آموزشی را تهدید می‌کند / ضرورت بازنگری در نظام سهمیه‌ها برای حفظ رقابت سالم

خبرنگاران ایذه ۲۴
کدخبر: 567674
نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر لزوم بازنگری در نظام سهمیه‌های دانشگاهی گفت: سهمیه‌ها نباید مانع رقابت سالم و کیفیت آموزشی شوند.
اشتراک گذاری:
سهمیه‌های گسترده دانشگاهی عدالت آموزشی را تهدید می‌کند / ضرورت بازنگری در نظام سهمیه‌ها برای حفظ رقابت سالم

به گزارش ایذه ۲۴ به نقل از خانه ملت، فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به گستردگی سهمیه‌های دانشگاهی اظهار داشت: «سهمیه‌ها تنها محدود به ایثارگران نیست و شامل سهمیه مناطق، بومی‌گزینی، بهیاران و مناطق آسیب‌دیده از بلایا نیز می‌شود. وقتی بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه‌ها با سهمیه پر می‌شود، طبیعی است که نگرانی درباره عدالت آموزشی و کیفیت علمی افزایش یابد.»

وی با انتقاد از تأثیر سهمیه‌ها بر انگیزه داوطلبان آزاد افزود: «کاهش ظرفیت رقابت آزاد احساس نابرابری ایجاد می‌کند. در کنار حمایت از ایثارگران و مناطق محروم، باید برای استعدادهای برتر آزاد نیز مسیرهای حمایتی مانند افزایش ظرفیت رشته‌های پرتقاضا و بورسیه‌های علمی فراهم شود.»

ابراهیم‌پور نورآبادی در ادامه با اشاره به بازار کار علوم پزشکی گفت: «بازار کار علوم پزشکی به کیفیت علمی و مهارت نیاز دارد، نه صرفاً سهمیه. اعمال سهمیه بدون توجه به توان علمی، تعادل بازار کار را بر هم می‌زند، اما با ارزیابی دقیق علمی می‌توان عدالت اجتماعی و کیفیت حرفه‌ای را هم‌زمان تأمین کرد.»

این نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار سهمیه‌ها تصریح کرد: «در بدو ورود، تفاوتی میان دانشجویان سهمیه‌ای و آزاد دیده می‌شود، اما بسیاری از دانشجویان سهمیه‌ای در طول تحصیل با تلاش و حمایت دانشگاه‌ها این فاصله را جبران می‌کنند. هدف حذف سهمیه نیست، بلکه باید با اجرای برنامه‌های تقویتی و جبرانی، کیفیت آموزش را یکسان کرد.»

وی درباره اقدامات کمیسیون آموزش گفت: «در این کمیسیون، راهکارهایی چون شفاف‌سازی ظرفیت‌ها، تعیین حد نصاب علمی، اجرای دوره‌های تقویتی، بازنگری دوره‌ای سهمیه‌ها و افزایش ظرفیت رشته‌های پرمتقاضی در دستور کار قرار گرفته است.»

ابراهیم‌پور نورآبادی در پایان تأکید کرد: «فلسفه وجودی سهمیه‌ها تحقق عدالت آموزشی است، اما اگر مدیریت نشوند، عدالت را به بی‌عدالتی تبدیل می‌کنند. از وزارت علوم و دانشگاه‌ها انتظار داریم با شفافیت و تعیین حد نصاب علمی، نظام سهمیه‌ها را در مسیر اهداف کلان آموزش عالی کشور متوازن کنند.»