برای اولین بارطرح پیشنهادی برای دعوت از همکاری
با سلام و احترام، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد،موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. بخش دولتی به عنوان متولی اصلی و سیاستگذار، نقش بیبدیلی در ایجاد زیرساخت و هدایت نظام مهارتی دارد. باور داریم که تدوین یک "نقشه راه" کارآمد برای توسعه مهارتآموزی در بخش دولتی، بدون بهرهگیری از خرد جمعی، تجربیات دانشگاهی و نیازهای واقعی بخش صنعت و خدمات، میسر نخواهد بود.
بدین وسیله، از تمامی صاحبنظران، دانشگاهها و شرکای اجتماعی روسای ادارات دعوت میشود تا با مشارکت فعال خود، در غنیسازی و تدوین این سند راهبردی ملی، ما را یاری نمایند. هدف نهایی، ارائه طرحی جامع و عملیاتی به نماینده محترم مجلس شورای اسلامی است.
اهداف این همکاری:
- تلفیق دانش روز دانشگاهی با تجربیات عملیاتی بخش دولتی.
- انعکاس دقیق نیازهای مهارتی بازار کار در سیاستگذاریهای کلان.
- شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدهای نظام مهارتآموزی دولتی.
- ارائه راهکارهای نوآورانه برای بهینهسازی منابع، بهبود کیفیت و افزایش اثربخشی آموزشهای مهارتی.
5.محورهای اصلی برای دریافت پیشنهادها و ایدهها:
- تحول در سیاستگذاری و حکمرانی:
· چه تغییرات ساختاری در نهادهای متولی (مانند سازمان آموزش فنی و حرفهای) برای افزایش چابکی و اثربخشی پیشنهاد میدهید؟ · چگونه میتوان هماهنگی بینبخشی (میان وزارتخانههای کار، صنعت، علوم و ...) را در حوزه مهارتآموزی تقویت کرد؟
- به روزرسانی محتوا و استانداردهای آموزشی:
· چه مکانیزمی برای به روزرسانی مستمر و پویای استانداردهای آموزشی مبتنی بر نیازسنجی دقیق صنعت پیشنهاد میکنید؟ · نقش دانشگاهها در طراحی و اعتبارسنجی دورههای مهارتی چیست؟
- توسعه فناوری و آموزشهای نوین:
· راهکارهای توسعه زیرساختهای آموزش مجازی و ترکیبی در مراکز دولتی چیست؟ · چگونه میتوان از فناوریهای نوین (هوش مصنوعی، واقعیت افزوده/مجازی) در آموزش مهارتها بهره برد؟
- منابع انسانی و توانمندسازی مربیان:
· چه مدلی برای جذب، نگهداری و توانمندسازی مستمر مربیان و مدرسان بخش دولتی پیشنهاد میکنید؟ · چگونه میتوان ارتباط بین صنعت و دانشگاه را برای بهرهگیری از اساتید مدعو تقویت کرد؟
- توسعه مشارکت و ارتباط با صنعت:
· چه مدلهای نوین مشارکت عمومی-خصوصی در حوزه مهارتآموزی قابل تصور است؟ · نقش شرکای اجتماعی در نیازسنجی، اجرا و ارزشیابی دورههای مهارتی چگونه باید تعریف شود؟
- نظام ارزشیابی و گواهینامههای مهارتی:
· چگونه میتوان اعتبار و ارزش گواهینامههای مهارتی صادره دولتی را در بازار کار افزایش داد؟ · راهکارهای استقرار نظام صلاحیتحرفهای ملی چیست؟
- تأمین مالی و مدلهای اقتصادی پایدار:
· چه راهکارهای نوینی برای تأمین مالی پایدار و افزایش بهرهوری در سرمایهگذاری دولتی در حوزه مهارت وجود دارد؟ · چگونه میتوان سهم صنعت در هزینههای مهارتآموزی را افزایش داد؟
شیوه ارسال پیشنهادها:
· مهلت ارسال: تاریخ 20 آذرماه 1404 · قالب ارسال: پیشنهادها میتوانند در قالب فایل Word یا PDF و حداکثر در 5 صفحه، همراه با نام، سمت، سازمان متبوع و اطلاعات تماس ارسال کننده، به نشانی زیر ارسال گردد. مرمز آموزش فنی و حرفهای شهرستان ایتا 09303704270 واتساپ 09165812763
تضمین و تعهد: ما متعهدیم تمامی پیشنهادهای واصله را با دقت مطالعه،تحلیل و در تدوین نهایی "نقشه راه توسعه مهارتآموزی در بخش دولتی" مدنظر قرار دهیم. این سند نهایی، با ذکر مشارکت تمامی contributors، به نماینده محترم مجلس شورای اسلامی حوزه منگشت جناب آقای ابراهیم پور نورآبادی ارائه خواهد شد.
از همراهی و مساعدت علمی و تخصصی شما، که بیتردید گامی بلند در راستای ارتقای نظام مهارتی کشور خواهد بود، صمیمانه سپاسگزاریم.
با سپاس و احترام، فریدون احمدی پور رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ایذه